Bid en vast weekend - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Jonathan en Gienke - WaarBenJij.nu Bid en vast weekend - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Jonathan en Gienke - WaarBenJij.nu

Bid en vast weekend

Door: Jonathan en Gienke

Blijf op de hoogte en volg Jonathan en Gienke

28 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Phuthaditjhaba

Woensdag, 23 juli 2014
Vannacht heeft Johan ook op Crossroads geslapen om te helpen met de bijenkasten. Vanochtend hebben we met z’n allen stille tijd gehad en hebben we lekker ontbeten. Gienke haar lievelingsontbijtis hier geworden: melk met een beetje suiker, cornflakes, rice krispies en muesli 
Na het ontbijt hebben Jonathan en ik met z’n tweetjes aan het hout van de bijenkasten gewerkt. Om 10:00 uur gingen we de verjaardag van Mandla vieren met de werkers en een lekkere zelfgemaakte appeltaart. Jonathan en ik hebben tot 15:00 uur onderdelen van de bijenkasten in elkaar gezet. Daarna heeft Gienke samen met Marthe het konijnenhekje ‘gemonteerd’.
We gaan straks lekker eten en vanavond hebben we een lekker rustig avondje.

Donderdag, 24 juli 2014
Vanochtend hadden we met z’n 6en stille tijd en hadden we een heerlijk ontbijt met roerei en vissticks. Vanochtend zijn we met z’n vieren bezig geweest met het inelkaar zetten van de bijenkasten. Marthe en ik (Gienke) hadden ook nog even tijd om iets leuks van hout te maken, voor onszelf. Vanmiddag hebben we ook nog even wat boodschapjes in het centrum gedaan. Vanavond hebben Jonathan en ik het eten gekookt, namelijk Stirfrie hoender.
Vanavond hebben we weer lekker tijd voor onszelf en gaan we niet al te laat op bed.

Vrijdag, 25 juli 2014
Vanochtend ging onze wekker weer vroeg en hadden we stille tijd. Na de stille tijd hebben we met z’n allen ontbeten, cereal it was. Vanochtend zijn we nog bezig geweest met de bijenkasten en ze zijn bijna af!
Om 11:00 uur gingen Marthe en ik (Gienke) pannenkoeken bakken voor lunch. Een goede lunch voor 48 uren bidden en vasten. Vanaf 13:30 uur hebben we niks meer gegeten. Jonathan ging vanavond met Johan mee naar Kestell om jeugdwerk te doen.
Ondertussen gingen Bart, Marthe, Mandla en ik een documentaire kijken: Furious Love. Een toch wel schokkende documentaire waarin ze de ‘duisternis’ in gaan en met de liefde van God mensen bevrijden, genezen of tot geloof laten komen. Ontzettend mooi om te zien dat de liefde van God zo ontzettend krachtig is.
Johan en Jonathan kwamen weer terug en hebben ook nog het laatste stuk van de documentaire mee kunnen kijken.
We hebben met z’n allen wat liedjes gezongen en hebben daarna de documentaire besproken.
Daarna hebben Jonathan en ik nog met z’n tweeën gebeden en daarna gingen we slapen.

Zaterdag, 26 juli 2014
Vanochtend gingen Jonathan en ik met z’ntweetjes naar buiten toe om stille tijd te houden. We merken beide dat we de afgelopen weken gegroeid zijn in het geloof, door ook echt naar Gods aanwezigheid te verlangen en altijd in contact met Hem te zijn.
You were never fade away, Your love is here to stay. By my side, in my life. Shining true me every day! Hillsong - Wake

Vandaag was een bijzondere dag. Mandla, de jongen die op Crossroads zijn tussenjaar heeft, heeft er zelf voor gekozen om terug naar huis te gaan. Hij kon nog niet de keuze voor God maken en wou dit de komende tijd ook nog niet doen. Johan en Bart hebben hem rond 10:30 uur naar huis toe gebracht.
Vanmiddag hebben we een kleine bijbelstudie gehad over Psalm 107. Een hele mooie link tussen de documentaire die we gisteren hebben mogen zien en hebben we ook met z’n allen gebeden.
Vanmiddag hebben we nog een andere documentaire gezien: Father of Lights, en hebben daarna ook nog met z’n allen gezongen.
We hebben nog lekker bij de openhaard gezeten en hebben nog met elkaar gebeden. Rond 21:00 uur zijn we lekker op bed gegaan.

Zondag, 27 juli 2014
Vannacht om 03:00 uur ging de wekker en hebben we met z’n allen bij de openhaard gebeden. Erg bijzonder! Daarna konden we nog even snel het bed in kruipen, maar om 05:00 uur ging alweer de wekker. We gingen met z’n allen (Bart, Marthe, Johan, Wilna, Johankie, Jankoe en wij) het avondmaal op de berg vieren en we konden zo de zonsopgang heel mooi zien. Op de berg hebben we eerst gewacht totdat de zon op kwam en daarna hebben we liedjes gezongen, gebeden en het avondmaal gevierd. Het was een gezegende ochtend! Om 08:00 uur waren we weer op Crossroads en gingen we spelletjes spelen. Aan het einde van de ochtend ging de braai aan en hebben we in de middag heerlijk gegeten. Het was een relaxte dag en hebben lekker rustig aan gedaan. ’s Avonds hebben Jonathan en ik nog een film gekeken, Forever Strong. We gingen rond 22:00 uur op bed, lekker uitgeput.

Maandag, 28 juli 2014
Vanochtend konden we lekker uitslapen tot 08:00 uur. Jonathan had alleen niet zo lekker geslapen en is wat ziek. Ik heb vanochtend de was gedaan en hebben beide tassen en koffers van ons ingepakt. Vanmiddag hebben we met z’n allen geluncht, maar daarna voelde Jonathan zich toch weer niet zo lekker en kreeg er ook koorts bij. Hij ligt nu nog lekker op bed te slapen.
Vanavond hebben we macaroni met kaas eten en straks gaan we de film 'Faith like potatoes' kijken.
Morgen zullen we (waarschijnlijk) naar Swaziland toe gaan (als Jonathan zich weer goed voelt), wat ongeveer 650 km rijden is. We vertrekken rond 08:30 uur. We zullen tot en met zaterdag in Swaziland zijn en gaan daarna naar Dukuduku. In Swaziland zullen we (bijna) geen bereik hebben met de telefoon, maar dat zullen we wel weer hebben in Dukuduku. Vat het dus niet persoonlijk op als we niet op de whatsappjes reageren, haha.
Als Jonathan zich morgen nog steeds beroerd voelt zullen we waarschijnlijk woensdag ochtend vertrekken.

Een hele gezegende week toegewenst!
Liefs Jonathan en Gienke

As the deer longs for streams of water, so I long for You, O God. I thirst for God, the living God. Psalm 42:1-2

• 29 Juli 2014 - 21:13

Inge Vinken:

Hallo Gienke en Jonathan,

Jullie reisverslagen zijn erg leuk om te lezen, ook de foto`s zijn mooi!
    Op het moment is het hier erg warm,en bij jullie is het winter, en koud.
    Je zou het net andersom verwachten.
    Dieter en ikzelf wensen jullie allebei nog een paar fijne weken.
    Geweldig dat jullie zo gemotiveerd bezig zijn.

Gods Zegen en tot ziens.

Inge

• 29 Juli 2014 - 23:43

Gerrit Beking:

Hallo Jonathan en Gienke,

Via de website van Bartsmission ben ik op jullie weblog gekomen, ik wil jullie bedanken voor jullie inhoudelijke dagelijkse verslagen, voor jullie keuze om op deze wijze in Crossroads tijdelijk te participeren, een tijd met Bart + nu met Marthe erbij ! actief mee te werken.
    En in geestelijk opzicht te lezen door wat jullie als jonge mensen daarin beleven dat -naast geven- jullie juist zelf ook groeien in geloof zoals een lied het zo treffend verwoord : Niets is zo goed als een leven heel dicht bij U : Psalm 84 + 1 Cor. 1 : 9 en van daaruit ook...bij en naar elkaar!

Gerrit Beking ( voorzitter TFC-Bartsmission )

• 31 Juli 2014 - 14:54

Ate En Bianca:

Jaaa.. ik had de blog bijna gemist maar nu weer bijgelezen.
    Wat mooi om te lezen dat jullie groeien in geloof.
    Faith like patatoes hoort echt bij afrika! Hebben wij daar toen ook gezien.
    Heel veel beterschap voor Jona, (mocht hij nog niet beter zijn)
    We blijven voor jullie bidden en missen jullie hier in NL!
    Luv you both! Liefs Ate en Bianca

• 31 Juli 2014 - 19:05

Loes:

Wauw, mooi om te lezen wat jullie allemaal aan het doen zijn, Super!
    Veel succes en Gods zegen de komende tijd,
    geniet er van en ik hoor natuurlijk graag de verhalen als jullie weer thuis zijn.. :)

Liefs,
    Loes