Afsluiting Holiday Bible Club - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Jonathan en Gienke - WaarBenJij.nu Afsluiting Holiday Bible Club - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Jonathan en Gienke - WaarBenJij.nu

Afsluiting Holiday Bible Club

Door: Jonathan en Gienke

Blijf op de hoogte en volg Jonathan en Gienke

16 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Phuthaditjhaba

Zondag, 13 juli 2014
Vanochtend konden we lekker uitslapen, omdat we niet naar de kerk toe gingen. Dit was omdat er op Crossroads een klein ongelukje was gebeurd waardoor er nog dingen geregeld moesten worden. Wij hadden vanochtend samen stille tijd, wat wel even fijn was. Vanmiddag konden we lekker rustig aan doen en hebben we heerlijk van de zon kunnen genieten. Vanavond gingen we braaien (barbequen), erg lekker! Ook aten we pap met tomatensaus, en dit hoor je te eten met de handen, wat Gienke ook gedaan heeft. Lekker smullen dus, maar Jonathan vond het met mes en vork toch lekkerder. Vanavond hebben we heerlijk bij de openhaard gezeten. Dit weekend hebben we zeker goed uit kunnen rusten voor een nieuwe week!

Maandag, 14 juli 2014
Vanochtend ging de wekker weer om 05:50 uur en hadden we stille tijd. Helaas was het -7 graden, maar gelukkig was de openhaard al aan. Vanochtend hebben Marthe en Gienke kaartjes gemaakt met nummers op, zodat Mandla kan oefenen met hoofdrekenen. Jonathan en Bart zijn bezig geweest om de instructies voor het maken van een bijenkast door te nemen. Aan het einde van de ochtend hebben we met z’n allen boodschappen gedaan. Op de heen en terug weg mochten Jona en ik achter op het bakkie zitten. Erg grappig. De kinderen zwaaiden naar ons en we werden steeds nagekeken, wat soms een beetje vervelend kan zijn. Vanmiddag zijn we bezig geweest met de oude pallets. We gaan buitenmeubelen maken en ons eerste projectje wordt een bank. Nadat Jona een tekening had gemaakt en de maten had zijn we aan de slag gegaan en morgen zullen we het proberen af te krijgen. Vanavond rond etenstijd ging de elektriciteit uit en moesten we wachten met eten. Toen de elektriciteit weer aan was en we bijna zouden gaan eten, moesten de mannen buiten 2 geizers maken van het gastenhuis. Ze dachten dat het even zou gaan duren, maar ze zijn tot 21:00 uur bezig geweest. Marthe en ik hebben trouw gewacht in huis en kwamen langs met de koffie en koekjes. Om 21:00 uur hebben we dan toch nog met z’n allen heerlijk gegeten.

Dinsdag, 15 juli 2014
Onze dag begon vandaag met de stille tijd. Daarna hebben we een spraakberichtje naar Joël gestuurd, want hij is vandaag 22 geworden. Nog gefeliciteerd Joël!
Nadat we hadden ontbeten gingen we naar pastor Ratch zijn huis. Vandaag hadden we weer Holiday Bible Club, maar dan op een nieuwe locatie, zo’n 15 minuten rijden van Crossroads. Om 09:30 uur kwamen we aan op het speelveldje. De kinderen begonnen langzaam binnen te druppelen en het was erg gezellig. Wij waren voor een groot gedeelte bij de kleintjes en hebben leuke spelletjes met ze gedaan en gezongen. Vandaag hoefde wij niet het ‘geestelijke’ stukje te doen, maar dat deden pastor Ratch en zijn vrouw Cynthia. Bij het goed beantwoorden van vragen of het goed opnoemen van de bijbelvers kregen de kinderen een loomarmbandje. Deze armbandjes hebben Jonathan en ik, met veel hulp van: Heit, mem, Joël, Lian, Ruben, Sem, Papa, Mama en Anna, zelf gemaakt. De kinderen wouden opeens allemaal antwoorden en vonden het ontzettend leuk. Zelfs de jeugdleiding wou heel graag een armbandje en konden het eerst dan ook niet waarderen dat Gienke zei dat ze voor de kinderen bedoeld waren. Toen we genoeg loombandjes hadden kreeg de jeugdleiding als nog een armbandje. We hebben nog een deel van de armbandjes, zodat we die in DukuDuku en Swaziland kunnen gaan uitdelen.
Vanmiddag zijn we verder gegaan met het maken van de bank, en hij is af! Het resultaat mag er zeker weten en we zijn er blij mee :)
Vanavond toen we het eten in de oven wouden zetten, viel de elektriciteit weer uit, dus moesten we eerst 45 minuten wachten totdat de elektriciteit weer aan was. Desondanks hebben we alsnog heerlijk gegeten. Vanavond gaan we lekker vroeg (20:30 uur) op bed, want het was een lang dagje.

Woensdag, 16 juli 2014
Vanochtend hadden we weer stille tijd. We hadden een heerlijk ontbijt en rond 08:45 uur gingen we naar het huis van pastor Ratch. Daar hebben we het bakkie ingeladen en zijn we naar het speelveldje toe gereden. Toen we daar aankwamen stonden er al wat kinderen te wachten. We hebben een hele leuke ochtend gehad en leuke spelletjes met ze gespeeld. Jonathan had op een gegeven moment geen vingers meer over, omdat verschillende jongentjes zijn hand vast pakte. Bij mij maakte de meisjes soms bijna ruzie om mijn hand vast te houden. We kwamen rond 12:30 uur thuis en hebben toen lekker gegeten. Vanmiddag hebben Marthe en ik een paar wassen gedraaid en wat was met de hand gewassen. Daarna zijn we bezig geweest om een tweede bank te maken en daarvan zijn alle onderdelen al klaar, dus morgen kan die in elkaar gezet worden. Ik (Gienke) heb bijna niet mee geholpen met het timmeren, want ik heb het eten klaar gemaakt. Vanavond hebben we lekker tijd voor onszelf en zullen we, zoals gewoonlijk, lekker vroeg op bed gaan.

Gods onmisbare zegen toegewenst vanuit het prachtige Zuid-Afrika!

• 16 Juli 2014 - 20:47

Ate En Bianca:

ha lieverds, wat weer een super verhaal. en jullie doen echt super werk.
    wat mooi die banken, waar worden ze voor gebruikt?
    dus de loomrage ook naar afrika gehaald, heel leuk.

oja ik zie dat Jona zich weer eens mag scheren!! ;)

ga zo door, Gods zegen

• 16 Juli 2014 - 22:16

E :

Hallo Jonathan

• 16 Juli 2014 - 22:32

Frans En Carolien:

Hallo Jonathan en Gienke,

Leuk om jullie verslagen te lezen. Heel bijzonder dat jullie daar aan het werk en tot zegen zijn.
    Jullie zijn vaak in onze gedachten. We bidden voor jullie.
    Fijne tijd verder.

Groetjes van Frans en Carolien v Herwijnen

• 19 Juli 2014 - 20:52

Corrie Steneker:

Wat ben je toch netjes opgevoed Jonathan, dat je maar niet lekker met je vingers kan eten. Goed hoor!
    Wat is het koud bij jullie....eh' it gjit toch nie oan?' En dan zitten wij hier in ons kikkerlandje me tropische temperaturen te smachten van de hitte! Dat uitvallen va de elektriciteit is even genade tijd om tot jezelf te komen. Heel noodzakelijk. Lekker even niks. Zouden ze hier ook moeten doen.
    Ja en die kindjes, wat zijn ze toch grappig! Geniet van alles en vooral van Gods nabijheid in alles!!

• 21 Juli 2014 - 20:35

Beppe:

Ik heb jullie verslagen gelezen, erg leuk.
    Het lijkt mij wel leuk werk.
    Ik wens jullie veel sterkte en moed toe, en bovenal Gods zegen.

En een goede reis terug.

Beppe.

• 22 Juli 2014 - 09:29

Klaasje:

Hallo Gienke en Jonathan,

Gisteravond was Ina bij ons ze gaf ons een spectaculaire knipbeurt.
    Ze vertelde aanstekelijk over jullie avontuur in Africa.
    Bovendien wees ze ons op dit e mail adres
    waarop ik jullie reisverslag begon te lezen.

Beste Jonathan en Gienke
    jullie brengen Galaten 5: 22 actief onder de mensen.

Alles wat je aandacht geeft groeit.
    Wat mooi dat de kinderen in jullie nabijheid zich mogen warmen aan jullie warme harten..

warme groeten Klaasje

Tags: Jonathan, Gienke