First days in South Africa - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Jonathan en Gienke - WaarBenJij.nu First days in South Africa - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Jonathan en Gienke - WaarBenJij.nu

First days in South Africa

Door: Jonathan en Gienke

Blijf op de hoogte en volg Jonathan en Gienke

05 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Phuthaditjhaba

4 juli 2014
Gisterochtend zijn we dan eindelijk om 09:00 uur vertrokken vanuit Haulerwijk. Toch hebben we Nederland met gemengde gevoelens verlaten. Heit en Sem hebben ons naar Dusseldorf gebracht en hier hebben we nog even lekker bij de Mc Donalds gegeten. Om 15:10 uur vertrok het vliegtuig vanuit Dusseldorf naar Dubai. Hier kwamen wij om (nederlandse tijd) 22:00 uur aan. We waren al aardig moe naar de eerste vlucht en moesten in totaal 4 uur en 30 minuten wachten op het vliegveld in Dubai. Gelukkig hebben we nog een klein uurtje kunnen slapen op de ligstoelen.
Om 01:55 uur (nederlandse tijd) konden we opnieuw inchecken en om 02:40 uur vertrokken wij naar Johannesburg. Bij deze vlucht zaten Jonathan en ik niet bij elkaar, omdat Jonathan speciaal een stoeltje bij de exit uitgang kreeg i.v.m. zijn (uitzonderlijke) lengte.
Om 10:50 uur (lokale/nederlandse tijd) kwamen wij op het vliegveld in Johannesburg aan. Bart stond hier op ons te wachten.
We reden eerst richting Kestel, dit was ongeveer 3 uur en 30 minuten rijden. Daar wonen Johan en Wilna, goede vrienden van Bart en mede-eigenaren van Crossroads. Nadat we kennis hadden gemaakt en wat hadden gedronken zijn we naar Phutadithjaba gegaan.
Phutadithjaba is een grotere stad dan verwacht. Je ziet het verschil tussen rijk en arm enorm. Maar vanuit de ramen hebben we een ontzettend mooi uitzicht op de bergen. Verder hebben wij de stad en de omgeving nog niet kunnen ontdekken, want om 18:00 uur was het al pikdonker. Ook is het in het huis echt heel erg koud.. Zo koud dat Jonathan vannacht in zijn thermokleren gaat slapen. Heel veel indrukken, dus eerst maar eens lekker slapen.

5 juli 2014
Vanochtend hebben we lekker tot 10:00 uur uitgeslapen. We gingen samen met Bart ontbijten en hebben daarna het terrein verkend. Bart heeft twee lieve honden: Jessie en Neo. Hier op Crossroads staan verschillende gebouwen waar gasten/groepen in kunnen wonen/slapen, dus het is een aardig groot terrein.

Vanmiddag zijn we naar het dichtsbijzijnde winkelcentrum geweest. Hier hebben we even wat boodschappen gedaan, zoals shampoo etc.. De cultuur hier is nog wel even wennen, zo wordt Jonathan continue nagekeken doordat hij zo lang is, daar moeten we nog steeds wel om lachen (en wennen; aldus Jonathan.) Vanmiddag hebben we nog even buiten het terrein een rondje gelopen. Zo konden we ook heel mooi over Phutadithjaba uitkijken. Soms zie je mooie huizen in een wijk, terwijl er een paar honderd meter de andere kant sloppenhuizen staan.
Vanmiddag hebben we ook wat hout gezocht voor de houtkachel. Die staat dus nu lekker aan, maar alsnog is het frisjes (rond de 5 graden.) Vanavond gaan we nog spelletjes spelen en gaan we de wedstrijd Nederland – Costa Rica kijken.
De voorzieningen zijn prima, alleen het internet is beperkt en kunnen we zo nu en dan Bart’s laptop gebruiken voor internet.

Morgen zullen wij naar een kerk hier in de buurt gaan. De dienst begint pas om 11:00 uur en kunnen dus eerst nog even lekker uitslapen. We proberen binnenkort weer een blog te plaatsen.

Baie seen! (oftewel veel zegen!)

p.s. we proberen al Zuid-afrikaans te leren, maar helaas is er geen Zuid-Afrikaanse Bassie en Adriaan...

• 05 Juli 2014 - 20:46

Lian:

Super!!! Doe voorzichtig!
    Dikke tut

• 05 Juli 2014 - 21:02

Ate En Bianca:

Dat klinkt heerlijk allemaal, gauw lekkr aarden en genieten.
    maare wel koud hoor 5 graden!
    word t een typische afrikaanse kerkdienst?
    en tja misschien moet Jona maar kruipen hihi
    liefs en knuffel van ons

• 05 Juli 2014 - 21:17

Anna:

Super toppers! Veeel liefsssssss

• 05 Juli 2014 - 21:28

Remmelt En Jetsje:

Lieve Jonathan en Gienke.
    Fijn jullie verslag te lezen. Geniet van jullie tijd daar.

• 05 Juli 2014 - 21:34

Ina :

Fijn om weer iets te lezen op jullie blog! Nog maar even rustig aan en bijkomen van de reis. Dikke knuffel

• 05 Juli 2014 - 21:47

Roelof Jan Smeding:

Mooi om te lezen ! veel zegen !

• 05 Juli 2014 - 21:52

Ilse:

Hee Gien en Jona,

Wat gaaf man! Ik heb helaas geen afscheid van jullie kunnen nemen!
    Maar bij deze heel veel plezier en Gods zegen toegewenst.
    Wat een grote indrukken enzo. Geniet ervan hoor!
    Ik zal jullie via deze weg goed in de gaten houden(;
    Geniet er van!

Dikke tût

• 06 Juli 2014 - 14:09

Agnes Hartholt:

Zo knap hoe jullie met alles omgaan ! Jullie zullen daar veel betekenen...ook al gewoon door te zijn wie je bent !

• 06 Juli 2014 - 18:20

Heit En Mem:

Hé lieverds,

Fijn dat we alvast wat eerste indrukken van jullie hebben! Wat een andere wereld!
    Enne Jona de handschoenen maar aan!!!
    Tút

• 06 Juli 2014 - 20:28

Opa En Oma Boer:

Ik (oma) heb jullie blog gelezen,wat een belevenis! Geniet ervan. Groetjes van ons!!

• 07 Juli 2014 - 19:10

Jonathan En Gienke :

Hey allemaal!

Bedankt voor jullie leuke en lieve reacties! Doet ons erg goed! :)
    De handschoenen kunnen hier inderdaad wel aan..
    Op dit moment is het 4 graden.. Brrr..

Dikke knuffel, ons!

Verslag uit: Zuid-Afrika, Phuthaditjhaba

Jonathan en Gienke

Wij zijn Jonathan (20) en Gienke (18). Jonathan studeert op dit moment 'Small business en retail managemant' op de Hanze in Groningen. Gienke is op dit moment bezig met mbo-verpleegkunde in Drachten. Aankomende zomer gaan wij van 3 juli tot en met 17 augustus naar Zuid-Afrika. Wij mogen onder andere vrijwilligerswerk gaan doen bij Crossroads in Phuthaditjhaba. Hier zullen we de eerste vier weken verblijven. Daarna gaan we nog voor een week naar Dukuduku. De laatste week van ons verblijf in Zuid-Afrika zullen we in Swaziland doorbrengen. Wij hopen hier 6 fantastische weken te beleven!

Actief sinds 15 Mei 2014