De eerste kerkdienst - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Jonathan en Gienke - WaarBenJij.nu De eerste kerkdienst - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Jonathan en Gienke - WaarBenJij.nu

De eerste kerkdienst

Door: Jonathan en Gienke

Blijf op de hoogte en volg Jonathan en Gienke

07 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Phuthaditjhaba

6 juli 2014
Vanochtend gingen we rond 09:30 uur ontbijten. We hadden lekkere getoaste broodjes met ei en vissticks. Een bijzondere combinatie, maar het was best lekker. Rond 10:30 uur gingen we lopend naar de kerk. Dit was in een klaslokaal van een school. Onderweg liepen we door de wijk heen en kon je goed zien hoe de locals hier wonen. In Phuthaditjhaba praten ze geen Zuid-Afrikaans, maar Sesotho (spreek je uit als: Soetoe).
Om 11:00 uur begon de dienst, maar tot 12:30 uur kwamen er nog mensen binnen lopen. Wij werden welkom geheten en mochten iets over onszelf vertellen. Er werd voor ons gedanst en voor ons gebeden. Daarna kwamen alle mensen bij ons langs om ons welkom te geven. Dit deden ze door een hand en een knuffel te geven. Na 2 uur en 30 minuten was de dienst afgelopen, en gingen weer lopend terug naar huis.
We hebben die middag nog Holiday Bible Club voorbereid. Doordat de kerkdienst zo lang duurde hadden we geen lunch gehad en maakte we rond 15:30 uur het avondeten klaar.
Na het avondeten ging de openhaard aan en hebben we gezellig met z’n 4en spelletjes gedaan. Mantla was weer terug gekomen van vakantie. Hij woont hier in Phutadithjaba en doet een tussenjaar op Crossroads. Rond 21:30 uur gingen we lekker slapen.

7 juli 2014
Om 05:50 uur ging de wekker, want van 06:00 uur tot 07:00 uur hadden we stille tijd. Het was toen nog -3 graden, erg koud dus! Tijdens de stille tijd maken we opdrachten uit het boek: A handbook for Christian maturity.
Na de stille tijd hadden we de tijd om ons even op te frissen en even te douchen. Daarna gingen we ontbijten.
Om 10:00 uur hadden we een meeting bij Pastor Ratch his house.Dit was ter voorbereiding van de Holiday Bible Club die deze week gaat plaats vinden. Er was veel lokale jeugd die ook mee gaat werken als leiding. De meeting was heel erg relaxed. Vooraf was er nog niks afgesproken en vandaag werd alles bedacht. Terwijl in Nederland zulke activiteiten tot op de puntjes worden uitgewerkt; minstens twee weken van te voren.
Tijdens de Holiday Bible Club zullen wij het ‘geestelijke’ gedeelte op ons nemen. Dit doen we door een bijbelverhaal te vertellen en door de kinderen een bijbeltekst te laten leren.
Rond 11:00 uur was de meeting afgelopen en hadden we tijd voor onszelf.
Om 12:00 uur was de temperatuur al weer wat hoger en konden we lekker buiten lunchen.
In een van de schuren hier staan heel veel oude pallets. Deze pallets willen we gaan gebruiken voor het bouwen van buitenmeubels en andere kleine dingen op het terrein. Om 13:00 uur zijn we begonnen met de pallets uit elkaar te halen en de spijkers er uit te halen. Aan het einde van de middag hebben we nog spelletjes gedaan bij de openhaard. Junior, een vriend van Bart, was er vanmiddag ook en heeft vanavond met ons mee gegeten. We zitten nu nog bij de openhaard, maar zijn al aardig moe. Vanavond dus niet te laat op bed :)

Liefs uit Zuid-Afrika!

• 08 Juli 2014 - 18:49

Papa En Mama:

Hallo lieverds, wat weer een leuk verslag! Dus iedere morgen vroeg op? Nu gaat het voor jullie echt beginnen en waar jullie al maanden naar uit hebben gekeken. Wat leuk dat jullie meubels gaan maken van de pallets, zal Jonathan wel lukken hij is tenslotte een zoon van een meubelmaker.

Heel veel succes en we zijn benieuwd naar het volgende verslag!
    Knuffel van ons!

• 08 Juli 2014 - 23:29

Anita Schaafsma:

Hee Gienke, wat leuk om jullie reisverslag te lezen!Heel veel succes daar en Gods onmisbare zegen toegewenst ( en ook wat warmte;-) Hartelijke groeten, Anita

• 09 Juli 2014 - 13:05

Riemkje Reinders:

Hé Jonathan en Gienke,
    fijn dat jullie goed zijn aangekomen, en leuk om de eerste verhalen te lezen.
    Geniet van alle nieuwe ervaringen en Gods zegen bij wat jullie gaan doen.
    groetjes van de reindersjes

Verslag uit: Zuid-Afrika, Phuthaditjhaba

Jonathan en Gienke

Wij zijn Jonathan (20) en Gienke (18). Jonathan studeert op dit moment 'Small business en retail managemant' op de Hanze in Groningen. Gienke is op dit moment bezig met mbo-verpleegkunde in Drachten. Aankomende zomer gaan wij van 3 juli tot en met 17 augustus naar Zuid-Afrika. Wij mogen onder andere vrijwilligerswerk gaan doen bij Crossroads in Phuthaditjhaba. Hier zullen we de eerste vier weken verblijven. Daarna gaan we nog voor een week naar Dukuduku. De laatste week van ons verblijf in Zuid-Afrika zullen we in Swaziland doorbrengen. Wij hopen hier 6 fantastische weken te beleven!

Actief sinds 15 Mei 2014